Відповіді на контрольні запитання лз№3

Контрольні запитання

1. У чому полягає зміст комп’ютерної підготовки викладача, за якими рівнями вона здійснюється?
Комп’ютеризація дозволяє зробити викладача і студента рівноправними партнерами в процесі навчання. При цьому можливі два шляхи здійснення навчання.

Розгляньмо шляхи, за якими відбувається навчання у ВНЗ з використанням ІКТ: перший - за умови збереження традиційної форми навчання нові інформаційні ресурси (комп’ютер, Інтернет) використовуються лише як засоби забезпечення більш ефективного одержання професійних знань. За їх допомогою студенти знайомляться з навчальними програмами курсів, з літературою, яку необхідно опрацювати під час вивчення конкретних курсів; їм пропонують тестові завдання для перевірки засвоєння матеріалу; збірники задач, вправ, теми дискусій, курсових робіт і т. ін. Тобто комп’ютер та Інтернет виконують роль чинника з поліпшення засобів зв’язку між викладачами й студентами.

Інший шлях - дистанційне навчання як самостійна форма навчання, коли в мережі Інтернет пропонуються окремі курси.

Проте за обох підходів необхідні навчально-методичні матеріали, на основі яких можливе навчання, що орієнтоване, головним чином, на самостійну роботу студентів. Для одержання ефективного результату необхідно підготувати цілий комплекс матеріалів, що складають «кейси» студента та викладача. В процесі формування таких кейсів все більшої популярності набуває мультимедіа-підхід, коли студент забезпечується електронними навчально-методичними комплексами. Ці ЕНМК становлять структуровані особливим чином інформаційні матеріали та записані на магнітні носії або доступні через комп’ютерну мережу.

2. Які дидактичні умови лежать в основі підготовки педагогічних кадрів до роботи в єіос?
У підготовці педагогічних кадрів для роботи в ІОС слід дотримуватися таких дидактичних умов:
− модульний принцип організації навчання ІКТ;
− забезпечення диференційованого підходу в навчанні;
− урахування особливостей навчання студентів, педагогів у побудові змісту і принципів реалізації системи підтримуючого навчання;
− підвищення мотивації педагогів до вивчення і використання ІКТ у професійній діяльності.

3. Схарактеризуйте створення автоматизованої системи управління закладом.
Створення сучасного ІОС навчального закладу передбачає:
− проектування, монтаж та налагодження локальної мережі з виділеним сервером, що об’єднує всі комп’ютерні ресурси навчального закладу;
- формування медіатеки та впровадження локальних мережних навчальних програмних комплексів;
− створення єдиної інформаційної бази навчального закладу;
− надання користувачам регламентованого доступу до інформації.

Метою успішної інформатизації навчального закладу є створення автоматизованої системи управління закладом, яка об’єднує всі підструктури та ланки його діяльності та забезпечує:
- створення єдиного інформаційного простору, розвиненої комунікативної інфраструктури;
- створення та впровадження нових форм і методів управління навчальним закладом;
− зменшення часу від одержання інформації до прийняття рішення;
− впровадження єдиного стандарту роботи з електронними документами, доступності до них;
− автоматизацію та підвищення ефективності роботи з педагогічними працівниками, підструктурами;
− створення інфраструктури управління корпоративними знаннями.

4. У чому полягає необхідність модернізації освіти?
Світовий процес переходу від індустріального до інформаційного суспільства, а також сучасні соціально-економічні процеси вимагають суттєвих змін у багатьох сферах діяльності держави, а особливо – в освіті. Інформатизація освіти як складова частина цього процесу є системою методів, процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою накопичення, оброблення, зберігання, розповсюдження та використання інформації в інтересах її споживачів.

Однією з необхідних умов успішної реалізації модернізації освіти на сучасному етапі є формування єдиного інформаційного освітнього середовища на всіх рівнях із забезпеченням їх інтеграції.

5. Чим зумовлена необхідність створення та використання інформаційного освітнього середовища?
Модернізацією освіти.

6.Схарактеризуйте зміст і характеристику компонентів інформаційного середовища.
В процесі побудови ІОС виокремимо наступні складові:
− змістовна;
− організаційна;
− технологічна.

До змістовної складової відносимо:
1. Інформаційні масиви, що мають спрямовану навчальну та методичну підтримку навчального процесу.
2. Інформаційні масиви, що спрямовані на самоосвіту всіх користувачів системи інформаційного забезпечення.
3. Інформаційні масиви, що забезпечують правомірність, якість та своєчасність прийняття управлінських рішень та проведення моніторингових досліджень.

До організаційної складової відносяться:
1. Єдина система інформаційного забезпечення діяльності, що передбачає функціонування єдиного банку даних навчальної інформації, що забезпечує зберігання та підтримку інформаційних фондів.
2. Підрозділи, які виконують роль структуроутворюючих елементів, що забезпечують формування ІОС.
3. Режими інформаційного обслуговування учасників навчального процесу.
4. Система інформаційного маркетингу, що передбачає: вивчення наявного попиту на навчальну інформацію:
− виявлення потреб у видах інформаційних послуг;
− визначення потенційного попиту на послуги та види навчальної інформації;
− знаходження оптимальних механізмів розповсюдження освітньої інформації та реклами.

До технологічної складової відносяться:
1. Система засобів, що забезпечує проведення робіт з усіма видами навчальної інформації, яка включає механізми її обробки, збереження, оперативного пошуку та тиражування.
2. Розгорнута система засобів масової інформації.
3. Система, що забезпечує введення в експлуатацію, сервісне обслуговування, ремонт і модифікацію використаних у роботі з освітньою інформацією технічних засобів.

7. Які інструменти навчальної діяльності використовуються в іос?
В університеті створено центральний комунікаційний вузол (ЦКВ), до якого підведено всі комунікації, що з’єднують елементи корпоративної мережі. У ЦКВ розміщене таке активне обладнання, що забезпечує технічну сторону функціонування мережі:

1. Сервіс Інтранет, на якому находяться такі служби: внутрішній Веб-сервер, FТР-сервер, файл сервер.
2. Сервіс Інтранет, на якому знаходяться зовнішній Веб-сервер, FТР-сервер.
3. Сервер Е-mail, суміщений з Рrохі.
4. Бібліотечний сервер.
5. Сервер віддаленого доступу використовується для зв’язку корпоративної мережі з іншими підструктурами навчального закладу.
6. Шлюз із зовнішньою мережею, що забезпечує можливість використання ресурсів Інтернет.
7. Внутрішній маршрутизатор використовується для об’єднання елементів мережі та фільтрації графіка.

8. У чому полягають можливості використання іос в навчальному процесі, його складові?
Єдиний інформаційний освітній простір навчального закладу – це система, в якій задіяні на інформаційному рівні та пов’язані між собою всі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, викладачі, студенти та їхні батьки. Практично всі учасники навчально-виховного процесу об’єднані між собою відповідними інформаційними потоками.

Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес викладання всіх предметів вимагає підвищення інформаційної культури педагога, впровадження нових методів навчання з використанням комп’ютерних технологій. Особливої уваги потребує формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагога і студента. Без цього неможливе здійснення навчально-виховного процесу в єдиному інформаційно-освітньому просторі. Саме викладач вирішує, в якій якості, в якому обсязі і для яких цілей можуть бути використані засоби ІКТ у навчальному процесі. Тобто викладач є одним із найбільш активних учасників створення єдиного інформаційного освітнього простору навчального закладу.

9.Схарактеризувати процес інформатизації освіти та які питання він вирішує.
Інформатизації освіти— в широкому розумінні — комплекс соціально-педагогічних перетворень, пов'язаних з насиченням освітніх систем інформаційною продукцією, засобами й технологією, у вузькому — впровадження в заклади системи освіти інформаційних засобів, що ґрунтуються на мікропроцесорній техніці, а також інформаційної продукції і педагогічних технологій, які базуються на цих засобах. І. о. — частина процесу інформатизації суспільства, теоретичною основою якого виступає інформатика — система знань, яка стосується вироблення, переробки, зберігання, пошуку й поширення інформації в найрізноманітніших її аспектах у природі, суспільстві, техносфері. Практика інформатизації середніх загальноосвітніх шкіл поставила перед педагогікою ряд проблем. Однією з найбільш гострих (крім матеріальних і організаційних) є проблема "опору вчителів" впровадженню інформаційних технологій у процес навчання, зумовлена протиріччям між колективними формами навчання, характерними для класно-урочної системи, і індивідуалізацією навчання, стимульованою персональними ЕОМ. Друга проблема — ймовірне зменшення міжособистісних контактів за рахунок розширення звернення до позбавленої особистісних рис шформації. Важливе коло проблем пов'язане з правовими основами поширення інформації в системі освіти.

10. Що дає e-learning у підвищенні кваліфікації викладачів, які його переваги?
Е-learning, не будучи панацеєю, є важливим ресурсом для підвищення кваліфікації викладачів, воно може забезпечити нинішній і майбутній викладацькі склади доступом до багатьох інформаційних ресурсів, курсів, інструментарію, програм навчання, он-лайнових співтовариств, а також забезпечити можливості співпраці з іншими працівниками освіти в усьому світі. За дуже короткі терміни e-learning стало одним із компонентів сектора високих технологій, що найдинамічніше розвиваються. Воно здійснило істотний вплив на вищу освіту. Нині більшість навчальних закладів у розвинених країнах забезпечені доступом до Інтернет в навчальних аудиторіях. На підставі цих тенденцій для розробників політики і стратегії дуже важливо оцінювати потенційну цінність e-learning для підготовки і оновлення навичок викладачів з тим, щоб вони, в свою чергу, допомагали в підготовці майбутніх фахівців до успішної роботи.

Е-learning має низку переваг для підвищення кваліфікації викладачів, включаючи:
− доступність у будь-який час; нинішні або майбутні викладачі можуть оцінювати освітні ресурси, курси, он-лайнові співтовариства або програми перепідготовки в будь-який слушний для них час, будь-то ранок, пізня ніч або вихідні дні;
− доступність у будь-якому місці; студенти можуть спілкуватися з іншими або використовувати ресурси, курси, он-лайнові співтовариства або програми перепідготовки в будь-який слушний для них час, з місця, де є комп’ютер, підключений до Інтернет або при наявності бездротового Інтернет;
− співпраця і мережеві співтовариства; е-learning може служити каталізатором (або важелем) процесів трансформації традиційної парадигми викладання і навчання; поєднання е-learning з традиційними методами може сприяти формуванню багатшого та інтерактивнішого середовища навчання.

11. Які проблеми висуває використання e-learning?
Вимагає збільшення інвестицій в неперервну професійну підготовку педагогів з метою допомоги їм в опануванні технології е-learning. Проте, використання е-learning як інструменту розвитку освіти висуває важливі питання перед Урядом і науковими установами, які мають справу з політикою, фінансуванням, практикою викладання, дослідженнями, технічної інфраструктури і підтримки.

12. Які існують та використовуються моделі змішаного навчання, у чому полягають їх переваги та недоліки?
Як свідчить дослідження щодо впровадження змішаного навчання, яке здійснюється у поєднанні традиційних технологій з дистанційним навчанням, то це дає гарні результати. Змішане навчання можна здійснювати за такими моделями:

Перша модель
1. Навчання здійснюється за схемою:
ДН → очна сесія → самостійне вивчення на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІКТ)
− ДН (формування базових знань під час вивчення теоретичного матеріалу);
− очна сесія (детальний розгляд теми, обговорення та дискусія з даної теми);
− самостійне вивчення (виконання завдань на базі вивченого навчального матеріалу, спілкування засобами ІКТ).

Друга модель
2. Тренінг в навчальній аудиторії → самостійне вивчення на основі ІКТ → очна сесія
Розглянемо відповідні складові:
− під час проведення тренінгу в навчальній аудиторії здійснюється відпрацювання певних ситуацій, які використовуються викладачем або виконуються практичні завдання, семінари, ділові ігри та інше.
− подальше навчання здійснюється самостійно в режимі он-лайн на більш високому та широкому обсязі навчального матеріалу, виконанні практичних завдань, а також здійснюється спілкування з викладачем, консультантом, студентом.

У наведених схемах змішаного навчання здійснюється поєднання самостійного та аудиторного навчання, що дає можливість кожному проявити себе відповідно до тих можливостей, якими він володіє.

Змішаний курс за обсягом навчального матеріалу значно більший у порівнянні з обсягом навчального матеріалу за традиційною формою навчання. Кожний учень або студент має можливість навчатися за власною траєкторією у будь-який зручний час. Використання електронних навчальних курсів сприяє зменшенню прогалин у знаннях, можливість одержувати додаткову інформацію для підвищення свого фахового рівня, відпрацювання пропущених занять та ін.

Головною перевагою другої моделі здійснення змішаного навчання є можливість практичного виконання або відпрацювання практичних ситуацій, здійснення повторення та узагальнення навчального матеріалу, спілкування з колегами після завершення навчання. У випадку, коли після завершення навчання виникають певні труднощі, кожний має змогу одержати додаткову консультацію у колег або викладача.

Змішане навчання є моделлю успішного навчання, метою якого є одержання знань з використанням консультування за допомогою електронної пошти, дискусії на форумах, блогах, у роботі з Веб-ресурсами, електронними книгами та ін.

13. Які питання, проблеми необхідно вирішити для ефективного використання e-learning в навчальному процесі внз?
Створення середовища, в якому студенти (учні) не були прикуті до стаціонарного комп’ютера, а мали змогу пересуватися з ним, стало можливим з появою портативних комп’ютерів (note book, lup-top).

Визначаючи інноваційність обладнання та можливості, які відкривають комп’ютерні технології в забезпеченні наочності й доступності навчального матеріалу, комп’ютерна лабораторія вбудовується у традиційну систему навчання, що орієнтована на трансляцію знань від викладача до студента (учня).

Створення середовища електронного навчання в навчальному закладі дозволяє кардинально змінити парадигму трансляції знань. Ця модель, що орієнтована на принципи «вчитися завжди і всюди», створює умови для реалізації принципів особистісно орієнтованої освіти.

Упровадження електронного навчання (Е – learning) в українську систему освіти є актуальним, дозволяє здійснювати освіту на відстані, в будь-який час, експортувати вітчизняні освітні послуги та ін.

14. Схарактеризуйте структуру електронного навчального засобу, вимоги до нього.
Електронні навчальні засоби (ЕНЗ), що використовуються у навчанні, мають містити:
- титульну сторінку ЕНЗ;
- анотацію;
- представлення автором розробленого курсу;
- навчальну програму;
- навчальні тексти;
- ілюстративний матеріал;
- список основної та додаткової літератури з усіх тем ЕНЗ;
- словник термінів, понять з окремих тем і до всього курсу на гіпертекстовій основі;
- хрестоматійні, додаткові матеріали;
- методичні рекомендації з вивчення електронного курсу;
- інструкцію по роботі з ЕНЗ.

15. У чому полягає відмінність Веб 1.0 від Веб 2.0?

16. Схарактеризуйте сервіси: Флікр, Делішес, енциклопедія ВікіВікі.
Ураховуючи стрімкий розвиток мережних співтовариств, нині отримали розвиток у педагогічній практиці наступні технології: Делішес, Флікр, енциклопедії колективного авторства на базі технології ВікіВікі.

Так, сервіси Делішес, Флікр можуть бути використанні в педагогічній діяльності наступним чином:
- як джерела навчальних матеріалів;
- як сховище посилань на навчальні матеріали;
- як розв’язання класифікаційних задач;
- як карти знань;
- як засіб для спільної навчальної діяльності.

Flickr — це веб-сайт для розміщення фотографій, їх обговорення та архівування. Широко використовується блоггерами для зберігання фотографій. Популярний завдяки зручній та простій системі завантаження та пошуку фотографій. Дозволяє створювати тематичні групи, соціальні мережі
Делішес - це веб-сайт безкоштовно дає зареєстрованим користувачам послугу зберігання і публікації закладок на сторінки Всесвітньої мережі.

Відмінності:
-Посилання можна додавати та переглядати з будь-якого комп'ютера, підключеного до мережі Інтернет;
-Кожна закладка повинна бути позначена одним або кількома тегами або мітками-категоріями;
-Приватна мережева колекція посилань на веб-сторінки є частиною групової колекції.
-Багато спільного з блогами мають ВікіВікі (wikiwiki) – це колекція взаємопов’язаних між собою нотатків, середовища швидкої гіпертекстової взаємодії.

У педагогічній діяльності ці технології використовуються з такою метою:
- представлення, розширення, анотування навчальних матеріалів;
- спільне створення віртуальних екскурсій;
- колективне створення творчих робіт;
- колективне створення енциклопедій;
- колективна робота над проектами.

17. Яким чином технології Веб 2.0 використовуються в навчальному процесі внз?
Соціальні сервіси Веб 2.0 – це сучасні засоби, мережне програмне забезпечення, що підтримує групову взаємодію.

Ці групові взаємодії включають:
- персональні дії, думки учасників (ВікіВікі), розміщення медійних файлів (Флікр), фотографії, відеокліпи, радіопередачі;
- створення на основі геоінформаційної системи Google Maps (карти Google) тематичних сервісів;
- комунікації учасників між собою.

18. Характеристика мобільного навчання та можливості його використання в навчальному процесі.
Можливість безпосереднього виходу в Інтернет за допомогою мобільного телефону або використання його як модему, що приєднаний до персонального комп’ютера, ноутбука, нетбука, кишенькового комп’ютера, або іншого пристрою за допомогою дротового або бездротового зв’язку розширює можливості інформатизації освіти, розвитку інформаційної культури.

19.У чому полягають переваги та недоліки використання m-learning у навчальному процесі внз?
Mobile learning (m-learning) – це передача знань на мобільний пристрій з використанням WAP або GPRS технологій.
Мета m-learning – зробити процес навчання гнучким, доступним і персоналізованим.

Головний принцип мобільного навчання – навчання в будь-якому місті, в будь-який зручний час.
Необхідно зазначити, що у використанні мобільного навчання мають місце деякі труднощі:
- висока вартість обладнання;
- малий розмір екрану, обмеженість клавіатури;
- створення інтерактивних програмно – педагогічних продуктів, їхнє методичне забезпечення.

20. У чому полягає віртуальне та комп’ютерне моделювання?
Віртуальні моделі можуть подаватися у вигляді наочних моделей за допомогою графічних образів і зображень. Віртуальна модель – модель, що є відображенням ідеального уявлення людини про навколишній світ, який фіксується у свідомості людини за допомогою думок і образів.

Розвиток ІКТ, використання комп’ютерів у навчальному процесі спонукали до розвитку та використання комп’ютерного моделювання.
Комп’ютерне моделювання визначають як реалізацію моделі за допомогою комп’ютера.
Моделювання є найбільш адекватним сучасним вимогам до системи освіти методом використання комп’ютерів у навчальному процесі, який зумовлює активні методи навчальної діяльності.

21. Яким чином використовується комп’ютерне моделювання в навчальному процесі внз?
Використання комп’ютерного моделювання в навчанні студентів здійснюється за двома варіантами:
1. Дослідження явищ на основі готових моделей.
2. Побудова моделей самими студентами.

22. Схарактеризуйте: інтерактивний навчальний комплекс, віртуальну лабораторну роботу, інтерактивний плакат.
Віртуальна лабораторна робота - це спеціальна програма, яка моделює закони і явища фізики, хімії і т. д.

До складу мультимедійного інтерактивного предметного кабінету входять:
- Навчальний мультимедійний інтерактивний комплекс:
-Інтерактивна дошка ActivBoard виробництва компанії PROMETHEAN ltd (Великобританія) з електронними олівцями, бездротовим планшетом вчителя, системою дистанційного інтерактивного тестування та моніторингу знань.
-Мультимедійний проектор.
-Комп’ютер вчителя.
-Спеціалізоване навчальне програмне забезпечення, методичні матеріали.
- Лабораторне та демонстраційне обладнання.

Плакат – це інтерактивний засіб повідомлення: він завжди передбачає взаємозв’язок автора й глядача. Аудіовізуальні засоби комунікації, на відміну від плаката, нав’язують повідомлення аудиторії, не апелюючи до її розуму й відчуттів; примушують до сприйняття, не залишаючи часу на аналіз. У цьому процесі нема місця для розвитку адресатом його власних образів чи фантазій, він не розрахований на діалог.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога